Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2009 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
Ogólna charakterystyka skarg i wniosków:
W 2009 r. do Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęło 78 skarg w tym :
-w 5 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących
-w 55 skargach nie potwierdzono zarzutów
-1 skargę pozostawiono bez rozpatrzenia
- w 5 przypadkach skarżący wycofali skargi
- 2 skargi przekazano zgodnie z właściwością miejscową do innych jednostek Policji
- w 4 skargach odstąpiono od zajęcia jednoznacznego stanowiska
- w 6 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko.
Potwierdzalność skarg wyniosła 6,7%.
Współczynnik skargowości wyniósł 0,18%.
W rozpatrywanych skargach najczęściej występujące zarzuty dotyczyły :
-niekulturalnego stosunku do obywateli
-sposobu przeprowadzania interwencji
-bezczynności i opieszałości załatwienia spraw.
W KMP w Gorzowie Wlkp. nie odnotowano skarg przeterminowanych
Za główne źródło powstawania skarg należy uznać:
-subiektywne opinie skarżących dotyczące wykonywanych przez funkcjonariuszy Policji czynności służbowych
-próbę zmiany przez skarżących podjętej wobec nich decyzji przez funkcjonariuszy Policji
-dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karno -administracyjnej poprzez kwestionowanie prawomocnych działań policjantów
-brak dostatecznej znajomości przepisów prawnych przez funkcjonariuszy i umiejętności ich przekazania w związku z podejmowanymi czynnościami
-brak doświadczenia zawodowego funkcjonariuszy skutkującego nieumiejętnością opanowania emocji.
W 3 przypadkach skargi zostały przedłużone o czym poinformowano skarżących.
Problematyka skargowa na bieżąco wykorzystywana jest do podnoszenia poziomu służby funkcjonariuszy KMP w Gorzowie Wlkp. poprzez przeprowadzanie szkoleń, rozmów indywidualnych bezpośrednich przełożonych z funkcjonariuszami w celu omówienia popełnianych błędów, przypomnienia i zobowiązania do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa.
Przyjęcia interesantów w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Kontroli .Raz w tygodniu w środę w godz. 10.00-16.00 interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji i jego zastępcy. Przyjęcia interesantów w jednostkach podległych odbywają się również raz w tygodniu w środy w godz. 10.00-16.00, za wyjątkiem II KP w Gorzowie Wlkp., gdzie obywatele przyjmowani są w poniedziałek 12.00-17.00.Interesantów przyjmują kierownicy jednostek. Informacje o przyjęciach obywateli wywieszone są w holu KMP i jednostkach podległych.
Ewidencjonowanie przyjęć dokonuje się w „Rrejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się także przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem.
Problemy podnoszone przez interesantów są od lat podobne. W bieżącym roku dominowały zarzuty dotyczące sposobu przeprowadzenia interwencji, niewłaściwego zachowania się policjantów w czasie wykonywania czynności służbowych , bezczynności policjantów wobec składanych zgłoszeń o popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia,tendencyjności w sposobie prowadzenia postępowań. Interesanci często zwracali się także o udzielenie porad, skierowanie i wskazanie właściwych organów mogących rozwiązać ich problemy.
W toku prowadzonych rozmów interesantów każdorazowo pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania ,iż dotychczasowe wyjaśnienia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. Rozmowy z interesantami w większości uznawane były za wystarczające. W pojedynczych przypadkach sporządzano protokół przyjęcia ustnej skargi.
Ujawnione w trakcie postępowań skargowych błędy i niedociągnięcia stanowiły przedmiot szkoleń zawodowych. W 2009r. funkcjonariusze Zespołu Kontroli przeprowadzili 1 szkolenie dla kadry kierowniczej ,2 szkolenia dla funkcjonariuszy Wydziału Sztabu Policji KMP w Gorzowie Wlkp. i 1 szkolenie dla funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego KMP w Gorzowie Wlkp. W 25 przypadkach skierowano wystąpienia do przełożonych funkcjonariuszy poszczególnych komórek organizacyjnych o wykorzystania wniosków sformułowanych w rozpatrywanych postępowaniach skargowych do celów szkoleniowych .
Ponadto wykorzystując sygnalizowane w skargach nieprawidłowości w 9 przypadkach wystąpiono o przeprowadzenie rozmów instruktażowych z funkcjonariuszami będącymi podmiotem skargi celem przypomnienia obowiązujących przepisów prawa i procedur postępowania.
W związku z nieprawidłowościami ujawnionymi w toku postępowań skargowych przeprowadzono 4 rozmowy dyscyplinujące z funkcjonariuszami naruszającymi dyscyplinę służbową.
Dążąc do uzyskania coraz lepszych wyników Zespół Kontroli będzie prowadził bieżące działania polegające na :
- zwracaniu uwagi funkcjonariuszom na należyte traktowanie osób zgłaszających się do KMP w Gorzowie Wlkp. i jednostek podległych w różnorodnym charakterze
-kontynuowaniu pracy szkoleniowej z wykorzystaniem wniosków formułowanych w wyniku przeprowadzonych postępowań wyjaśniających
-doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających poprzez właściwą koncentrację materiału dowodowego, niezbędnego do obiektywnego rozpoznania skarg.