Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2017 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.

W roku  2017 do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęło 69 skarg, a w roku 2016 - 83 skargi. Rozpatrzono 69 skarg w tym skargi za 2016 r.) oraz  4 skargi  przesłano zgodnie z właściwością do innej jednostki Policji.

-w 47 skargach nie potwierdzono zarzutów

-w 13 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących

-w 9  skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska lub zakończono w  inny sposób

W KMP Gorzów Wlkp. nie było skarg przeterminowanych.

Odnosząc się do terminowości załatwiania spraw, to tylko w 4 przypadkach skargi zostały przedłużone w związku z koniecznością przeprowadzenia dodatkowych czynności., pozwalających na rzetelne wyjaśnienie kierowanych zarzutów. Skarżącego poinformowano  o  niezałatwieniu sprawy w ustawowym terminie, wyznaczając jednocześnie nowy termin.

W Zespole Dyscyplinarnym, Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp. nie było skarg dotyczących dyskryminacji.

Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg  są:

-niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;

-dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów  o nadużycie uprawnień;

-usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;

-niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca   z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego.

-brak doświadczenia zawodowego;

-nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygniecie skomplikowanych sytuacji konfliktowych;

-przeciążenie obowiązkami służbowymi;

-niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.

            Przyjęcia interesantów w KMP Gorzów Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP            w Gorzowie Wlkp., a także w miarę możliwości  przez Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. i jego zastępców. Raz w tygodniu w środę w godzinach 10.00 – 16.00 interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gorzowie Wlkp., jego zastępcy oraz kierownicy jednostek podległych KMP Gorzów Wlkp. Informacje o przyjęciach interesantów     w sprawie skarg i wniosków wywieszone są w holu KMP Gorzów Wlkp. i jednostek podległych.

            Ewidencji przyjęć odnotowuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów w tym m.in.  niewłaściwego zachowania policjanta w czasie wykonywania czynności służbowych, sposobu przeprowadzenia interwencji, niesłusznego uznania winnym zaistniałej kolizji drogowej. W toku przeprowadzonych rozmów interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad.    

Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby funkcjonariusze Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp.  nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na:

-doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego

-odbywaniu pracy szkoleniowej, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.

           

Metryczka

Data publikacji : 29.05.2019
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Gorzowie Wielkopolskim
Osoba udostępniająca informację:
Magdalena Ziętek
do góry