Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2016 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2016r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
W roku 2016 do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęły 83 skargi. Rozpatrzono 78 skarg, 5 skarg przesłano zgodnie z właściwością do innej jednostki Policji.
W 62 skargach nie potwierdzono zarzutu.
W 3 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących.
W inny sposób załatwiono 13 skarg:
- odstąpiono od zajęcia stanowiska- 8 skarg
- wycofano- 2
- pozostawiono bez rozpatrzenia- 2
- zmieniono- 1
Potwierdzalność skarg- 4,39%
Współczynnik skargowości- 0,21
W Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. nie było skarg przeterminowanych.
Odnosząc się do terminowości załatwiania spraw, w 13 przypadkach skargi zostały przedłużone w związku z koniecznością przeprowadzenia dodatkowych czynności, pozwalających na rzetelne wyjaśnienie kierowanych zarzutów. Skarżącego poinformowano o niezałatwieniu sprawy w ustawowym terminie, wyznaczając jednocześnie nowy termin.
Nie odnotowano skarg, jak również zarzutów dotyczących dyskryminacji kobiet i dzieci. Spośród odnotowanych skarg, 31 złożonych zostało przez kobiety, 52 przez mężczyzn.
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są:
-niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa,
-brak doświadczenia zawodowego i niewłaściwe podejście do obowiązków służbowych;
-nieumiejętność opanowania emocji i prowadzenia spokojnej rozmowy oraz właściwego rozstrzygnięcia skomplikowanych sytuacji konfliktowych;
-niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
- kwestionowanie działań Policji w celu uniknięcia odpowiedzialności karnej.
W wyniku stwierdzonych uchybień z policjantami przeprowadzono 5 rozmów dyscyplinujących o charakterze instruktażowych.
Przyjęcia interesantów w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Dyscyplinarnego, Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp., a także w miarę możliwości przez Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. i jego zastępców. Raz w tygodniu w środę w godzinach 10.oo – 16.oo interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gorzowie Wlkp., jego zastępcy oraz kierownicy jednostek podległych KMP Gorzów Wlkp. Informacje o przyjęciach interesantów w sprawie skarg i wniosków wywieszone są w holu KMP Gorzów Wlkp. i jednostek podległych.
Ewidencję przyjęć odnotowuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami było wyjaśnienie procedur związanych z interwencją Policji, prowadzeniem czynności wy6jaśniających w sprawach o wykroczenia, wskazywanie podstaw czynności prowadzonych w oparciu o decyzję prokuratora, postępowanie dotyczące uregulowania grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego, czy wyjaśnianie podstaw przeprowadzania przez funkcjonariuszy kontroli drogowej. W toku przeprowadzonych rozmów, interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad.
Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby, funkcjonariusze Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp. prowadzą bieżące działania polegające na:
- odbywaniu pracy szkoleniowej z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.
- uczestniczeniu w odprawach i naradach kadry kierowniczej KMP w Gorzowie Wlkp., podczas których prezentują każdorazowo bieżące spostrzeżenia i relacjonują tematykę zarzutów podnoszonych w skargach na funkcjonariuszy KMP w Gorzowie Wlkp.
- uczestniczeniu w szkoleniach dla policjantów różnych pionów, celem omawiania zarzutów podnoszonych w skargach oraz błędów popełnianych przez funkcjonariuszy.
- w uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem zasygnalizowania stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowych procedur oraz przybliżenia obowiązującego stanu prawnego.