Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2015r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2015r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
W roku 2015 do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęły 132 skargi. Rozpatrzono 127 skarg, 8 skarg przesłano zgodnie z właściwością do innej jednostki Policji, a 1 do Prokuratury Rejonowej w Słubicach.
W 98 skargach nie potwierdzono zarzutu.
W 8 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących.
W inny sposób załatwiono 21 skarg:
- odstąpiono od zajęcia stanowiska- 15 skarg
- wycofano- 3 skargi
- pozostawiono bez rozpatrzenia- 3 skargi
Potwierdzalność skarg- 9,38%
Współczynnik skargowości- 0,29
W Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. nie było skarg przeterminowanych.
Odnosząc się do terminowości załatwiania spraw, w 10 przypadkach skargi zostały przedłużone w związku z koniecznością przeprowadzenia dodatkowych czynności, pozwalających na rzetelne wyjaśnienie kierowanych zarzutów. Skarżącego poinformowano o niezałatwieniu sprawy w ustawowym terminie, wyznaczając jednocześnie nowy termin.
Nie odnotowano skarg, jak również zarzutów dotyczących dyskryminacji kobiet i dzieci. W odnotowanych skargach w 42 przypadkach zgłaszającymi były kobiety.
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są:
-niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
-dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień;
-usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
-niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego.
-brak doświadczenia zawodowego;
-nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygnięcia skomplikowanych sytuacji konfliktowych;
-przeciążenie obowiązkami służbowymi;
-niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.
W wyniku stwierdzonych uchybień z policjantami przeprowadzono 7 rozmów dyscyplinujących i 8 rozmów instruktażowych.
Przyjęcia interesantów w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Dyscyplinarnego, Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp., a także w miarę możliwości przez Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. i jego zastępców. Raz w tygodniu w środę w godzinach 10.oo – 16.oo interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gorzowie Wlkp., jego zastępcy oraz kierownicy jednostek podległych KMP Gorzów Wlkp. Informacje o przyjęciach interesantów w sprawie skarg i wniosków wywieszone są w holu KMP Gorzów Wlkp. i jednostek podległych.
Ewidencję przyjęć odnotowuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi dotyczące skarg na funkcjonariuszy pod kątem niekulturalnego zachowania, sposobu prowadzenia postępowań przygotowawczych, bezpodstawnych interwencji i kontroli drogowych. W toku przeprowadzonych rozmów, interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad.
Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby, funkcjonariusze Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp. prowadzą bieżące działania polegające na:
- odbywaniu pracy szkoleniowej z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.
- uczestniczeniu w szkoleniach dla policjantów różnych pionów, celem omawiania zarzutów podnoszonych w skargach oraz błędów popełnianych przez funkcjonariuszy.
- w uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym.