Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2015r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2015r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.

W roku 2015 do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęły 132 skargi. Rozpatrzono 127 skarg, 8 skarg przesłano zgodnie z właściwością do innej jednostki Policji, a 1 do Prokuratury Rejonowej w Słubicach.

W 98 skargach nie potwierdzono zarzutu.

W 8 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących.

W inny sposób załatwiono 21 skarg:

- odstąpiono od zajęcia stanowiska- 15 skarg

- wycofano- 3 skargi

- pozostawiono bez rozpatrzenia- 3 skargi

Potwierdzalność skarg- 9,38%

Współczynnik skargowości- 0,29

W Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. nie było skarg przeterminowanych.

Odnosząc się do terminowości załatwiania spraw, w 10 przypadkach skargi zostały przedłużone w związku z koniecznością przeprowadzenia dodatkowych czynności, pozwalających na rzetelne wyjaśnienie kierowanych zarzutów. Skarżącego poinformowano o niezałatwieniu sprawy w ustawowym terminie, wyznaczając jednocześnie nowy termin.

Nie odnotowano skarg, jak również zarzutów dotyczących dyskryminacji kobiet i dzieci. W odnotowanych skargach w 42 przypadkach zgłaszającymi były kobiety.

 

Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są:

-niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;

-dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień;

-usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;

-niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego.

-brak doświadczenia zawodowego;

-nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygnięcia skomplikowanych sytuacji konfliktowych;

-przeciążenie obowiązkami służbowymi;

-niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.

W wyniku stwierdzonych uchybień z policjantami przeprowadzono 7 rozmów dyscyplinujących i 8 rozmów instruktażowych.

 

Przyjęcia interesantów w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Dyscyplinarnego, Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp., a także w miarę możliwości  przez Komendanta Miejskiego Policji  w Gorzowie Wlkp. i jego zastępców. Raz w tygodniu w środę w godzinach 10.oo – 16.oo interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gorzowie Wlkp., jego zastępcy oraz kierownicy jednostek podległych KMP Gorzów Wlkp. Informacje o przyjęciach interesantów w sprawie skarg i wniosków wywieszone są w holu KMP Gorzów Wlkp. i jednostek podległych.

 

Ewidencję przyjęć odnotowuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem.  Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi dotyczące skarg na funkcjonariuszy pod kątem niekulturalnego zachowania, sposobu prowadzenia postępowań przygotowawczych, bezpodstawnych interwencji i kontroli drogowych. W toku przeprowadzonych rozmów, interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”.  Udzielano również wyjaśnień i porad.

 

Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby, funkcjonariusze Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp. prowadzą bieżące działania polegające na:

- odbywaniu pracy szkoleniowej z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.

- uczestniczeniu w szkoleniach dla policjantów różnych pionów, celem omawiania zarzutów podnoszonych w skargach oraz błędów popełnianych przez funkcjonariuszy.

- w uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej  z obowiązującym stanem prawnym.

 

 

 

 

Metryczka

Data publikacji : 25.01.2016
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Gorzowie Wielkopolskim
Osoba udostępniająca informację:
Kinga Nagórka
do góry