Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2014r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2014r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
W roku 2014 do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęły 103 skargi. Rozpatrzono 95 skarg, 6 skarg przesłano zgodnie z właściwością do innej jednostki Policji, a 2 do Prokuratury Rejonowej w Gorzowie Wlkp.
- w 75 skargach nie potwierdzono zarzutu
- w 5 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących
- w 8 przypadkach odstąpiono od zajęcia stanowiska
- w 1 skardze podtrzymano poprzednie stanowisko
- w 2 przypadkach skargę wycofano
Potwierdzalność skarg- 7,3
Współczynnik skargowości- 0,25
W KMP w Gorzowie Wlkp. nie było skarg przeterminowanych.
Odnosząc się do terminowości załatwiania spraw, to w 16 przypadkach skargi zostały przedłużone w związku z koniecznością przeprowadzenia dodatkowych czynności, pozwalających na rzetelne wyjaśnienie kierowanych zarzutów. Skarżącego poinformowano o niezałatwieniu sprawy w ustawowym terminie, wyznaczając jednocześnie nowy termin.
Odnotowano 44 skari w sprawach kobiet, nie było skarg w sprawie dziecka oraz skarg dotyczących dyskryminacji.
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są:
-niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
-dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień;
-usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
-niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego.
-brak doświadczenia zawodowego;
-nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygniecie skomplikowanych sytuacji konfliktowych;
-przeciążenie obowiązkami służbowymi;
-niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.
W wyniku stwierdzonych uchybień z policjantami przeprowadzono 1 rozmowę dyscyplinującą, 3 rozmowy instruktażowo- dyscyplinujące i 5 rozmów instruktażowych.
Przyjęcia interesantów w KMP Gorzów Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp., a także w miarę możliwości przez Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. i jego zastępców. Raz w tygodniu w środę w godzinach 10.oo – 16.oo interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gorzowie Wlkp., jego zastępcy oraz kierownicy jednostek podległych KMP Gorzów Wlkp. Informacje o przyjęciach interesantów w sprawie skarg i wniosków wywieszone są w holu KMP Gorzów Wlkp. i jednostek podległych.
Ewidencję przyjęć odnotowuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi dotyczące skarg na postępowania policjantów w tym m.in. niewłaściwego zachowania policjanta w czasie wykonywania czynności służbowych, sposobu przeprowadzenia interwencji, niesłusznego uznania winnym zaistniałej kolizji drogowej. W toku przeprowadzonych rozmów, interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad.
Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby funkcjonariusze Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp. prowadzą bieżące działania polegające na:
- odbywaniu pracy szkoleniowej z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.
- uczestniczeniu w szkoleniach dla policjantów różnych pionów, celem omawiania zarzutów podnoszonych w skargach oraz błędów popełnianych przez funkcjonariuszy.
- w uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym.