Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2013 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
W roku 2013 do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęło 106 skarg . Rozpatrzono 87 skarg oraz 7 skarg przesłano zgodnie z właściwością do innej jednostki Policji,
a 2 do Prokuratury rejonowej w Gorzowie Wlkp.
-w 63 skargach nie potwierdzono zarzutów
-w 7 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących
-w 12 skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska
-w 5 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko
Potwierdzalność skarg - 7,3
Współczynnik skargowości – 0,19
W KMP Gorzów Wlkp. nie było skarg przeterminowanych.
Odnosząc się do terminowości załatwiania spraw, to tylko w 2 przypadkach skargi zostały przedłużone w związku z koniecznością przeprowadzenia dodatkowych czynności., pozwalających na rzetelne wyjaśnienie kierowanych zarzutów. Skarżącego poinformowano o niezałatwieniu sprawy w ustawowym terminie, wyznaczając jednocześnie nowy termin.
Odnotowano 45 skargi w sprawach kobiet, natomiast 1 skarga w sprawie dziecka oraz nie było skarg dotyczących dyskryminacji.
Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg są:
-niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;
-dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień;
-usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;
-niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego.
-brak doświadczenia zawodowego;
-nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygniecie skomplikowanych sytuacji konfliktowych;
-przeciążenie obowiązkami służbowymi;
-niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.
Celem zapobieżenia i zmniejszenia ilości skarg problematyka skargowa poruszana była w toku okresowych szkoleń funkcjonariuszy, w uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej z obowiązującym stanem prawnym.
W 2013 roku na podstawie stwierdzonych w trakcie prowadzonych postępowań skargowych błędów i niedociągnięć sporządzono 1 wystąpienie o charakterze szkoleniowym, przeprowadzono 3 rozmowy dyscyplinujące oraz 11 rozmowy o charakterze instruktażowo-dyscyplinującym.
Przyjęcia interesantów w KMP Gorzów Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp., a także w miarę możliwości przez Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. i jego zastępców. Raz w tygodniu w środę w godzinach 10.oo – 16.oo interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gorzowie Wlkp., jego zastępcy oraz kierownicy jednostek podległych KMP Gorzów Wlkp. Informacje o przyjęciach interesantów w sprawie skarg i wniosków wywieszone są w holu KMP Gorzów Wlkp. i jednostek podległych.
Ewidencji przyjęć odnotowuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem. Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów w tym m.in. niewłaściwego zachowania policjanta w czasie wykonywania czynności służbowych, sposobu przeprowadzenia interwencji, niesłusznego uznania winnym zaistniałej kolizji drogowej. W toku przeprowadzonych rozmów interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad.
Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby funkcjonariusze Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp. nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na:
-doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego
-odbywaniu pracy szkoleniowej, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.