Skargi i wnioski

Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2012 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.

W roku 2012 do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęło 87 skarg i 3 wnioski. Rozpatrzono 78 skarg oraz 3 wnioski, 5 skarg  przesłano zgodnie                         

z właściwością do innej jednostki Policji.  

 

-w 66 skargach nie potwierdzono zarzutów

-w 3 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących

-w 1  skardze odstąpiono od zajęcia stanowiska

- w 3 przypadkach skargę wycofano

-w 5 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko

 

Potwierdzalność skarg  - 3,84

Współczynnik skargowości – 0,17

 

 

Odnosząc się do terminowości załatwiania spraw, to tylko w 1 przypadku skarga została przedłużona w związku z koniecznością przeprowadzenia dodatkowych czynności., pozwalających na rzetelne wyjaśnienie kierowanych zarzutów. Skarżącego poinformowano  o  niezałatwieniu sprawy w ustawowym terminie, wyznaczając jednocześnie nowy termin.

 

Odnotowano 33 skargi w sprawach kobiet, natomiast nie było skarg w sprawach dzieci oraz dotyczących dyskryminacji.

 

Podstawowymi źródłami i przyczynami skarg  są:

-niedostateczny poziom wiedzy i błędna interpretacja przepisów prawnych przez skarżących;

-dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karnej za popełniane czyny i pomawianie policjantów o nadużycie uprawnień;

-usiłowanie włączenia Policji w wyjaśnienie spraw natury cywilno – prawnej;

-niedostateczna znajomość przez policjantów obowiązujących przepisów prawa, wynikająca z niewystarczającego poziomu wyszkolenia zawodowego.

-brak doświadczenia zawodowego;

-nieumiejętność opanowania emocji oraz właściwego rozstrzygniecie skomplikowanych sytuacji konfliktowych;

-przeciążenie obowiązkami służbowymi;

-niewłaściwe wykonywanie obowiązków służbowych, związane z brakiem odpowiedniego nadzoru i kontroli.

 

           

            Celem zapobieżenia i zmniejszenia ilości skarg problematyka skargowa poruszana była   w toku okresowych szkoleń funkcjonariuszy, w uzasadnionych przypadkach wnioskowano o omówienie przedmiotowej sprawy z funkcjonariuszami danego pionu, celem wytknięcia stwierdzonych uchybień, jak też przypomnienia prawidłowej procedury, zgodnej  z obowiązującym stanem prawnym.

 

            W 2012 roku na podstawie stwierdzonych w trakcie prowadzonych postępowań skargowych błędów i niedociągnięć sporządzono 3 wystąpienia o charakterze szkoleniowym, przeprowadzono 2 rozmowy dyscyplinujące oraz 4 rozmowy o charakterze instruktażowym.

 

            Przyjęcia interesantów w KMP Gorzów Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP               w Gorzowie Wlkp., a także w miarę możliwości  przez Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. i jego zastępców. Raz w tygodniu w środę w godzinach 10.oo – 16.oo interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gorzowie Wlkp., jego zastępcy oraz kierownicy jednostek podległych KMP Gorzów Wlkp. Informacje o przyjęciach interesantów w sprawie skarg i wniosków wywieszone są w holu KMP Gorzów Wlkp. i jednostek podległych.

 

            Ewidencji przyjęć odnotowuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem.  Tematem większości rozmów przeprowadzonych z interesantami były uwagi o charakterze skarg na postępowania policjantów w tym m.in.  niewłaściwego zachowania policjanta w czasie wykonywania czynności służbowych, sposobu przeprowadzenia interwencji, niesłusznego uznania winnym zaistniałej kolizji drogowej. W toku przeprowadzonych rozmów interesantów pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe ustalenia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. W niektórych przypadkach sporządzano „Protokół przyjęcia ustnej skargi”. Udzielano również wyjaśnień i porad.

          

Dążąc do podnoszenia poziomu pełnionej służby funkcjonariusze Zespołu Dyscyplinarnego Skarg i Wniosków KMP w Gorzowie Wlkp.  nadal będą prowadzić bieżące działania polegające na:

-doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających, celem rzetelnego, obiektywnego i terminowego rozpatrywania skarg, jak również gromadzenia pełnego materiału dowodowego

-kontynuowania  pracy szkoleniowej, z wykorzystaniem wniosków wynikających z przeprowadzonych postępowań wyjaśniających, z jednoczesnym niezwłocznym reagowaniem wobec policjantów winnych stwierdzonych uchybień.

          

Metryczka

Data publikacji : 29.01.2013
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Miejska Policji w Gorzowie Wielkopolskim
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Anna Chmielenko
Osoba udostępniająca informację:
Anna Chmielenko
do góry