Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2011 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
W roku 2011 do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęło 91 skarg i4 wnioski. Rozpatrzono 88 skarg oraz 4 wnioski w tym: 1 skargę przesłano zgodnie z właściwością do Prokuratury Rejonowej w Gorzowie Wlkp. a 6 skarg i 1 wniosek do innych jednostek Policji:
- w 61 skargach nie potwierdzono zarzutów
- w 5 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących
- w 13 skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska
- w 1 przypadku skargę wycofano
- w 1 przypadku skargę pozostawiono bez rozpatrzenia
Potwierdzalność skarg 5,68%
Współczynnik skargowości 0,19%
W rozpatrywanych skargach najczęściej występujące zarzuty dotyczyły:
- sposobu przeprowadzania interwencji
- niekulturalnego zachowania się do obywateli
- prawidłowości wykonania czynności procesowych
- sposobu przeprowadzenia czynności na miejscu kolizji drogowej
W KMP Gorzów Wlkp. nie odnotowano skarg przeterminowanych.
W 3przypadkach skargi zostały przedłużone w związku z potrzebą zgromadzenia pełnego materiału dowodowego, pozwalającego na właściwą ocenę prawidłowości działań podjętych przez funkcjonariuszy, o czym poinformowano skarżących.
W KMP Gorzów Wlkp. nie odnotowano skarg dotyczących dyskryminacji.
Odnotowano natomiast 2 skargi w sprawach dzieci oraz 33 skargi w sprawach kobiet.
Za główne źródło powstawania skarg należy uznać:
- próbę zmiany przez skarżących podjętej wobec nich decyzji przez funkcjonariuszy Policji
- subiektywne opinie skarżących dotyczące wykonywanych przez funkcjonariuszy Policji czynności służbowych
- dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karno – administracyjnej poprzez kwestionowanie prawomocnych działań policjantów
- brak dostatecznej znajomości przepisów prawnych przez funkcjonariuszy i umiejętności ich przekazywania w związku z podejmowanymi czynnościami
- brak doświadczenia zawodowego funkcjonariuszy skutkującego nieumiejętnością opanowania emocji.
Problematyka skargowa na bieżąco wykorzystywana jest do podnoszenia poziomu służby funkcjonariuszy poprzez organizowanie szkoleń doskonalących, rozmów instruktażowych przełożonych z policjantami w celu wyeliminowania popełnianych błędów, zapoznawanie z obowiązującymi przepisami.
Zalecenia i wnioski wskazane w Analizie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji w roku 2010 zostały omówione na naradzie rocznej.
Przyjęcia interesantów w KMP w Gorzowie Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Kontroli KMP Gorzów Wlkp., a także w miarę możliwości przez Komendanta Miejskiego Policji w Gorzowie Wlkp. Raz w tygodniu w środę w godzinach 10.oo – 16.oo. interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji w Gorzowie Wlkp, oraz kierownicy jednostek podległych KMP Gorzów Wlkp. Informacje o przyjęciach obywateli wywieszone są w holu KMP Gorzów Wlkp. i jednostek podległych.
Ewidencji przyjęć dokonuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem.Zarzuty skarżących dotyczyły przede wszystkim niewłaściwego zachowania się policjantów podczas wykonywania czynności służbowych a także przewlekłości prowadzenia postępowań przygotowawczych. Interesanci zwracali się również o udzielenie porad, skierowanie i wskazanie właściwych organów mogących rozwiązać ich problemy.
W toku prowadzonych rozmów interesantów każdorazowo pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania, iż dotychczasowe wyjaśnienia nie są dla nich wystarczające. W niektórych przypadkach sporządzono „Protokół przyjęcia ustnej skargi”.
Ujawnione w trakcie postępowań skargowych błędy i niedociągnięcia stanowiły przedmiot szkoleń zawodowych. W roku 2011 funkcjonariusze Zespołu Kontroli przeprowadzili 3 szkolenia dla kadry kierowniczej i 2 szkolenia dla funkcjonariuszy Wydziału Sztab Policji oraz Wydziału Ruchu Drogowego KMP Gorzów Wlkp.
W 12przypadkach skierowano wystąpienia do przełożonych funkcjonariuszy poszczególnych komórek organizacyjnych o wykorzystanie wniosków sformułowanych w rozpatrywanych postępowaniach skargowych do celów szkoleniowych. W 10 przypadkach wystąpiono o przeprowadzenie rozmów instruktażowych z funkcjonariuszami będącymi podmiotem skargi celem przypomnienia obowiązujących przepisów prawa i procedur postępowania.
W związku z nieprawidłowościami ujawnionymi w toku postępowania skargowego przeprowadzono 1 rozmowę dyscyplinującą z funkcjonariuszem naruszającym dyscypliną służbową.
Dążąc do uzyskania lepszych wyników Zespół Kontroli KMP Gorzów Wlkp. będzie prowadził bieżące działania polegające na:
- kontynuowanie pracy szkoleniowej z wykorzystaniem wniosków formułowanych w wyniku przeprowadzonych postępowań wyjaśniających
- doskonalenie procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających poprzez właściwa koncentracje materiału dowodowego, niezbędnego do obiektywnego rozpatrywania skarg.