Analiza przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w 2010 r. w Komendzie Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp.
Ogólna charakterystyka skarg i wniosków:
W roku 2010r. do Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. wpłynęło 91 skarg , załatwiono 86 skarg , 2 skargi przekazano zgodnie z właściwością do innych jednostek Policji:
-
w 5 skargach potwierdzono zarzuty stawiane przez skarżących
-
w 71 skargach nie potwierdzono zarzutów
-
w 7 skargach odstąpiono od zajęcia stanowiska
-
w 6 skargach podtrzymano poprzednie stanowisko
Potwierdzalność skarg 5,88%
Współczynnik skargowości wyniósł 0,18%
W rozpatrywanych skargach najczęściej występujące zarzuty dotyczyły:
-
bezczynności i opieszałości załatwiania spraw
-
niekulturalnego stosunku do obywateli
-
sposobu przeprowadzenia interwencji
W KMP w Gorzowie Wlkp. nie odnotowano skarg przeterminowanych.
W KMP w Gorzowie Wlkp. odnotowano 2 skargi dotyczące dyskryminacji i 28 skarg w sprawach kobiet. Nie odnotowano natomiast skarg w sprawach dzieci.
Za główne źródło powstania skarg należy uznać:
-
brak doświadczenia zawodowego funkcjonariuszy skutkującego nieumiejętnością opanowania emocji
-
subiektywne opinie skarżących dotyczące wykonywanych przez funkcjonariuszy Policji czynności służbowych
-
próbę zmiany przez skarżących podjętej wobec nich decyzji przez funkcjonariuszy Policji
-
dążenie do uniknięcia odpowiedzialności karno - administracyjnej poprzez kwestionowanie prawomocnych działań policjantów
-
brak dostatecznej znajomości przepisów prawnych przez funkcjonariuszy i umiejętności ich przekazywania w związku z podejmowanymi czynnościami.
W 1 przypadku skarga została przedłużona w związku z potrzebą zgromadzenia pełnego materiału dowodowego pozwalającego na właściwą ocenę prawidłowości działań podjętych przez funkcjonariuszy, o czym poinformowano skarżącego.
Problematyka skargowa na bieżąco wykorzystywana jest do podnoszenia poziomu służby funkcjonariuszy poprzez przeprowadzanie szkoleń, rozmów indywidualnych bezpośrednich przełożonych z funkcjonariuszami w celu omówienia popełnianych błędów, przypominanie i zobowiązywanie funkcjonariuszy do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa.
Zalecenia i wnioski wskazane w Analizie przyjmowania, rozpatrywania i załatwiania skarg i wniosków w Policji w 2009r. zostały wykorzystane w toku szkoleń organizowanych dla funkcjonariuszy KMP w Gorzowie Wlkp. , a problematyka skargowa za 2009r. została omówiona podczas narady rocznej.
Przyjęcia interesantów w KMP w Gorzowie Wlkp. odbywają się codziennie w godzinach urzędowania przez funkcjonariuszy Zespołu Kontroli . Raz w tygodniu w środę w godz. 10.00-16.00 interesantów przyjmuje Komendant Miejski Policji i jego zastępcy. Przyjęcia interesantów w jednostkach podległych odbywają się również raz w tygodniu w środy w godz. 10.00-16.00 za wyjątkiem KP II w Gorzowie Wlkp. , gdzie obywatele przyjmowani są w poniedziałki w godz. 12.00-17.00.Interesantów przyjmują kierownicy jednostek . Informacje o przyjęciach obywateli wywieszone są w holu KMP i jednostek podległych.
Ewidencji przyjęć dokonuje się w „Rejestrze przyjęć interesantów”, w którym odnotowuje się również przedmiot sprawy wraz z zajętym stanowiskiem.
Problemy podnoszone przez interesantów są od lat podobne. W bieżącym roku dominowały zarzuty dotyczące sposobu przeprowadzenia interwencji i niewłaściwego zachowania się policjantów w czasie wykonywania czynności służbowych . Interesanci często zwracali się także o udzielenie porad, skierowanie i wskazanie właściwych organów mogących rozwiązać ich problemy.
W toku prowadzonych rozmów interesantów każdorazowo pouczano o możliwości złożenia skargi w przypadku uznania ,iż dotychczasowe wyjaśnienia nie są dla nich wystarczająco satysfakcjonujące. Rozmowy z interesantami w większości uznawane były za wystarczające .W pojedynczych przypadkach sporządzono protokół przyjęcia ustnej skargi.
Ujawnione w trakcie postępowań skargowych błędy i niedociągnięcia stanowiły przedmiot szkoleń zawodowych . W roku 2010r. funkcjonariusze Zespołu Kontroli przeprowadzili 5 szkoleń dla kadry kierowniczej i 4 szkolenia dla funkcjonariuszy Wydziału Sztabu Policji i 1 szkolenie dla funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego.
W 30 przypadkach skierowano wystąpienia do przełożonych funkcjonariuszy poszczególnych komórek organizacyjnych o wykorzystanie wniosków sformułowanych w rozpatrywanych postępowaniach skargowych do celów szkoleniowych.
Ponadto wykorzystując sygnalizowane w skargach nieprawidłowości w 10 przypadkach wystąpiono o przeprowadzenie rozmów instruktażowych z funkcjonariuszami będącymi podmiotem skargi celem przypomnienia obowiązujących przepisów prawa i procedur postępowania.
W związku z nieprawidłowościami ujawnionymi w toku postępowań skargowych przeprowadzono 4 rozmowy dyscyplinujące z funkcjonariuszami naruszającymi dyscyplinę służbową.
Dążąc do uzyskania coraz lepszych wyników w Zespole Kontroli będzie prowadził bieżące działania polegające na:
- zwracaniu uwagi funkcjonariuszom na należyte traktowanie osób zgłaszających się do KMP w Gorzowie Wlkp. i jednostek podległych w różnorodnym charakterze
- kontynuowaniu pracy szkoleniowej z wykorzystaniem wniosków formułowanych w wyniku przeprowadzonych postępowań wyjaśniających
- doskonaleniu procedury prowadzonych postępowań wyjaśniających poprzez właściwą koncentrację materiału dowodowego niezbędnego do obiektywnego rozpatrywania skarg.